Uppvaknande

Kursen som jag läser just nu i skolan ställer till det i mitt huvud, det känns som om jag numera kan koppla allt jag gör, ser och hör till skolan. Vilket är lite tråkigt för jag vill inte tänka på nått så tråkigt som skolan hela dagarna :P

Men iaf, jag trodde först att jag lärt mig helt kopiöst mycket om en massa former av utsatthet, men nu inser jag att jag bara att blivit brutalt väckt. Mina ögon har öppnats för sånt de vart stängda för innan. Jag antar att jag äntligen har fått den där Aha-uppleveslen som mina kurskamrater tjatat om i 2½ år.

Jag ser utsattheten så tydligt nu. Jag ser makt, diskriminering mellan kön, etniciteter och sexuella läggningar och alla orättvisor samhällets olika grupper utsätts för. Det här med klassfrågan är också väldigt tydligt för mig.
Så att jag inte sett sånt här tidigare känns ju konstigt nu när allt är så tydligt, men det skulle kunna vara så att jag inte vart mogen förens nu att ta in allt det som jag numera ser. Mm jag tror nog att det är så, det i kombination med kursen i skolan!

Jag har tänkt på en annan sak med. Varför är inte jag intresserad av att titta på nyheter? Min brist på intresse lr vad jag nu ska kalla det för har börjat göra sig väldigt tydligt för mig just i skolsituationer. Typ när vi skulle diskutera olika händelser för några veckor sen och jag faktiskt inte hade koll på flera utav händelserna. Men iaf åter till frågan om varför jag inte är intresserad av nyheter.

Klart jag är intresserad att att följa med i vad som händer i samhället, men det är så mycket skit och elände och jag orkar inte ta in allt. När det är så mycket är det svårt att sortera vad som är av vikt för just mig, för många gånger känner jag att jag inte har någon nytta av hälften av det som skrivs och visas på tv i nyhetssammanhang!

Men jag har iaf börjat kolla lite mer på nyheterna. Tv4nyheterna.se tycker jag om, då kan man kolla på senaste sändningen när man själv har tid och lust :)



Dagens händelser:

◊ Ang interjuven så gick det bra, nu väntar jag  bara på att någon ur personalgruppen ska ringa så vi kan boka in två pass nästa vecka som jag ska gå brevid och lära mig deras arbete. Så det känns ju bra, det låter även som om jag kommer kunna få jätte användning av den socialpedagogiska biten!!

◊ Har fått papper om att min samtalsbit är på g nu, kommer få en kallelse inom 6 veckor *GLAD* Fick även ett brev om att det är dags för ett första cellprov nu. *Mindre glad* Men det ska ju göras det me och det är ju för mitt eget bästa!

◊ Börjat läsa boken En kvinnas resa av Agneta Sjödin Och den verkar vara asbra, en bok jag kan relatera till när det gäller de känslor och tankar som boken karaktär Maria har.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0