Annes äppeljoghurtsbröd

Tänkte dela med mig av ett recept till ett supergott bröd.

Men ska ha:

1 dl havregryn
5 dl siktat dinkelmjöl
1 dl linfrö
1 dl russin
1 dl frovt hackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
2 nypor havssalt
4 dl naturell yoghurt
1 rivet äpple
3 msk honung

Ugnen har vi på 175 grader och brödet ska gräddas ca 1 h och 20 min. vi börjar med att blanda ihop alla torra ingredienser och sen blandar man ner yoghurt, honung och rivet äpple. Släng ner degen i en brödform täckt med bakplåtspapper ( ibland kan man behöva två beroende på hur stora formarna är) och sen är det bara in i ugnen.

När jag göra brödet brukar jag skippa russin och havssalt. Russin för att jag inte tycker om det och havssalt för att jag fick lära mig att man inte behövde det. Det beror på om man vill ha det lite salt eller bara sött :)

Prova på och njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0