Självinsikt

Jag har insett att jag är väldigt ofokuserad och att jag har varit det ett bra tag. Kan inte riktigt säga hur länge, men det spelar ingen roll. Det som spelar någon roll är att jag inte tycker om det och att jag vill och försöker göra något åt det.

Jag kan komma på mig själv med att ha glömt svara på mejl, glömma bort saker på jobbet, komma på mig själv med att tänka jag gör det där sen och så blir det aldrig av. I och med min insikt har jag även reflekterat över det här med flikar i internetfönstret. Det är sällen jag bara har en flik igång utan ofta är det flera uppe samtidigt och jag hoppar ständigt mellan de olika flikarna och pysslar lite här och där. Just nu sitter jag bland annat uppe med 4 flikar och jag störs i min koncentration här i skrivandet över att jag hela tiden vill hoppa över till en annan flik och kolla läget. Det är med lite tvång som jag lyckas hålla mig kvar här.

Jag säger inte att det måste vara något negativt med att kunna sysselsätta sig med flera saker samtidigt, men när det leder till att man har svårt att fokusera och avsluta saker, det är då det kanske blir ett problem. Vilket är vad det har blivit för mig. Men jag har ju även uppmärksammat detta med mig själv och bara där har jag kommit en bit på vägen. Nu gäller det bara att jag lyckas vända på situationen till något bra i stället. En hel del struktur och disciplin är nog vad jag behöver! Ska försöka jobba på det och se vad jag kan åstadkomma.

Meditation är ett verktyg jag funderar på att ta till hjälp. Är inte så insatt i det, det är inget jag pysslat med så mycket. Men jag tror att det kan vara till hjälp och ett bra verktyg till att lyckas bli mer närvarande.

Jag önskar mig själv lycka till :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0