Ang självkänsla!

God kväll!

Hur många gånger har ni hindrats i livet av att er självkänsla är för låg? Jag har hindrats allt för ofta tycker jag och har ledsnat på det. Under flera år har jag haft tankarna på att göra nått åt det, jag har pratat mycket med vänner för att jobba upp min självkänsla och jag har köpt mig en bok av Mia Törnblom som heter självkänsla nu. Både vännerna och boken är jätte bra att ha vid sin sida, men jag kände att jag behövde gå ett steg längre och därav har jag börjat på en inre resa med professionell hjälp.


Genom att jag fick jobb direkt efter jag tagit studenten och att jag ett år senare flyttade 30 mil bort från alla jag känner har jag blivit tvungen till att mogna rätt fort. Men det har också lätt till att jag faktiskt lyckats komma en bit fram med min självkänsla. Annars skulle jag väl inte kunna sitta och skriva om det såhär. Den självkänsla jag har fått är nog ett resultat för vad jag och mitt självförtroende har klarat av med andra ord.


Att ha en dålig självkänsla är förädiskt, för de man själv utsätter sig för genom självkänslan är otroligt. Självkänslan är en av de där rösterna du har med dig hela tiden och som berättar för dig hur lite du är värd eller hur mycket du är värd om du har en bra självkänsla. Ni vet de där tecknade figurerna i exempel Tom och Jerry som berättar för Tom om vad han ska göra och inte göra. Han kan ha en ängel över den ena axeln och en djävul över den andra och lite så tycker jag man kan beskriva självkänsla och självförtroende. Iaf mitt. Jag har ett bra självförtroende, därför är ängeln vid min sida och jag har en dålig självkänsla därför har jag en djävul vid min sida.


Vi säger att du möter någon på stan som tittar på dig, då tänker du kanske att det beror på att du är ful eller att något är fel med dig ist för att tänka att det är precis motsatsen. Eller att du går förbi det populära gänget i skolan och de börjar skratta precis när du går förbi, självklart är det dig de skrattar åt ist för det där skämtet som precis drogs. Din pojkvän ringer inte precis när han lovat, ja men han vill göra slut med dig eller så är han otrogen.. Det här är några exempel på vad min dåliga självkänsla utsatt mig för under åren och jag vet att det inte är så här, men jag har inte möjlighet att alltid tro på sanningen. Min självkänsla förvränger sanningen så att säga.

Att ha en dålig självkänsla är allt för vanligt i dagens samhälle. Jag tycker mig se spår av den hos var och varannan människa jag möter. Det gäller att hitta styrkan att göra något åt det och jag hoppas jag har det! :)

God natt!

Kommentarer
Postat av: Sabina

Vilka sanna ord min vän :)

2008-08-02 @ 23:43:36
URL: http://binkan.blogg.se/
Postat av: Michelle

Du skriver bra tjejen, riktigt bra skrivet. Din blogg är också väldigt intressant och mysig. Keep up the good work :) Kika gärna in på min och tyck till!

2008-08-04 @ 01:22:32
URL: http://michelleewegert.blogg.se/
Postat av: Kicki

Du e så bra på att sätta ord på hur det känns.Känner för att krama om dig - e de ok?

2008-08-04 @ 10:08:35
URL: http://chbo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0